Jak powstaje strona www

2016-03-21

Firma decydująca się na zlecenie wykonania strony www agencji interaktywnej bądź freelancerom powinna znać z grubsza znać proces twórczy, aby lepiej się do niego przygotować i uniknąć kosztownych błędów, gdy trafi na nierzetelnego wykonawcę.

Jak powstaje strona www

Tworzenie strony internetowej można porównać do budowy domu, a różnice z tego wynikające to na szczęście niższe koszty i brak konieczności kontaktu z urzędnikami na korzyść tego pierwszego. Jak to bywa przy budowie domu - dobrze przemyślany projekt, sprawdzony wykonawca i dobrej jakości materiały skutkują znacznym zwiększeniem szans na powodzenie inwestycji.

Wiele agencji ma własne upodobania dotyczące procesu twórczego, my również przez cztery lata działalności opracowaliśmy optymalny dla nas i naszych klientów schemat. Jednak ze względu na pewne uwarunkowania techniczne plan działania jest z góry określony.

Poniżej został opisany plan powstawania strony www punkt po punkcie z perspektywy rozsądnej, średniej wielkości firmy:

1. Brief

Jesteśmy w pierwszym kroku przede wpisaniem do Google frazy "agencja interaktywna". Brief to rodzaj dokumentu w którym umieściliśmy wyniki naszych przemyśleń odpowiadających na pytania: Po co firmie strona? Jaki cel powinna spełniać? Jak powinna wyglądać? Jaka powinna być jej funkcjonalność? Kto będzie ją odwiedzał?
Powyższe informacje nie muszą być profesjonalnie przygotowane, wystarczy, że pozwolą nadać wstępny obraz nowej stronie internetowej. Warto też dodać do briefu linki do stron, które pod kątem wyglądu lub funkcjonalności są zbliżone do naszej. Unikajmy też określeń na które branża jest wyczulona, np. jeśli napiszemy, że wygląd ma być prosty to nie oczekujmy niższej ceny za grafikę, gdyż minimalizm też jest w cenie i wcale taka wskazówka nie skróci czasu pracy projektanta.

2. Wstępna oferta, specyfikacja

Gotowy brief wysłaliśmy do ok. 10 wykonawców, sugerowaliśmy się jakością prac w portfolio, doświadczeniem, wąską specjalizacją, wielkością firmy (nie chcemy płacić za markę) i zweryfikowaną wiarygodnością. Poprosiliśmy o wstępną wycenę wraz z szacunkowym czasem realizacji. Odbyliśmy trzy spotkania i wybraliśmy agencję z największym doświadczeniem, najlepszym zrozumieniem naszych potrzeb, ale nie najniższą ceną.
Na podstawie briefu i rozmów w agencji powstała profesjonalna specyfikacja, która posłużyła do przygotowania dokładnej wyceny i harmonogramu prac.

3. Umowa

Agencje mają własne wzory umów do których dołączane są zależne od zleceń specyfikacje. Zwróciliśmy uwagę głównie na gwarancję jakości, przekazanie praw autorskich, konsekwencje nie wykonania prac oraz ilość dopuszczalnych poprawek. Umowa podpisana, zaliczka przelana, więc zaczynamy prace!

4. Makieta

W wąskim gronie osób w firmie odpowiedzialnych za nową stronę, naszkicowaliśmy na kartce papieru układ strony głównej i kilku kluczowych podstron. Project manager (osoba odpowiedzialna za zlecenie z ramienia agencji) wraz z pracownikami agencji przeanalizował nasz szkic, naniósł uwagi oraz własne propozycji i przesłał do akceptacji. Jest OK, przechodzimy dalej.

5. Projekt graficzny

Ten punkt od a do z wykonali pracownicy agencji, naszą rolą była tylko ocena projektów i przesłanie kilku drobnych poprawek. Pomocne okazało się dołączenie linków do stron konkurencji, które wyjątkowo przypadły nam do gustu.

6. Kodowanie

Po akceptacji projektu programiści zabrali się za "cięcie" layoutu, żeby dobrze wyświetlał się we wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach. Dobrze jest też samemu sprawdzić, czy wygląd strony po "pocięciu" został dobrze odwzorowany (ułożenie elementów, wielkość czcionek, rozwijane boksy, efekty po najechaniu myszką).
Zleciliśmy również implementację systemu CMS żeby samodzielnie zarządzać stroną, więc w tym etapie zostanie on podłączony do zakodowanego layoutu.

7. Testy

Gdy sprawdziliśmy jakość pociętej grafiki, zabraliśmy się za testowanie cms'a. Dodawaliśmy teksy, zdjęcia, rozbudowaliśmy menu, dodaliśmy kilkanaście podstron. Wszystko działa.

8. Publikacja

Po wypełnieniu strony treścią, podpisaniu protokołu odbioru i uregulowaniu płatności agencja opublikowała stronę na własnym serwerze pod naszą domeną.

Na zakończenie artykułu warto dodać, aby zainwestowany czas i pieniądze nie poszły na marne, następnym etapem powinny być zabiegi marketingowe, w celu rozpropagowania naszej strony www. Jednym z nich jest oczywiście pozycjonowanie, o którym na pewno pojawi się kilka zdań w kolejnych publikacjach.

Adam Szmidt
Adam Szmidt
Manager, UI/UX Designer